Herken je dit? Moeite met lezen, moeite met spelling of moeite met rekenen. Moeite met leren, moeite met plannen en dichtslaan bij toets momenten? Toch heb je het idee dat er meer in zit. Het komt er alleen niet uit.
Heel creatief, technisch en goed in verbeelden?

Er wordt gesproken over beelddenken. Deze kinderen en ook volwassenen denken meer vanuit hun rechterhersenhelft waar bijvoorbeeld de emoties en het creatieve zitten. Op school wordt voornamelijk gewerkt vanuit de linkerhersenhelft, het taalbrein. Omdat beelddenkers niet automatisch denken en leren vanuit hun linkerhersenhelft moeten er ‘bruggetjes’ tussen beide hersenhelften worden gemaakt om zo wel tot leren te komen.
Ook leren beelddenkers lezen door te kijken naar het woordbeeld. Een woord moet in zijn geheel worden aangeboden. Je kunt misschien wel nagaan dat het leren lezen daardoor minder snel gaat dan de gangbare weg.

Een andere aanpak

Een olifant laat je niet in een boom klimmen en een aap laat je niet zwemmen. Zo moet je bij ieder mens op zoek gaan naar zijn of haar manier van leren.
Wanneer je meer vanuit beelden denkt moet je die kwaliteit gaan benutten om tot leren te komen. Dit kan voor iedereen verschillend zijn, maar het begint allereerst bij een goede focus. Dit is een ontspannen manier van concentratie. Ook moet er rust zijn om je heen, maar ook bij jezelf van binnen. Je kan niet tot leren komen wanneer je in de sportadrenalinemodus zit. Zowel focus als concentratie kun je leren door oefeningen die ook nog eens leuk zijn.

Ik geef hierbij een opsomming aan andere manieren van leren die voor ieder kind weer verschillend kunnen zijn:

  • Letters leren door klei of door ze buiten te lopen.
  • Tafels leren door te bewegen.
  • Begrijpend lezen leren door te markeren en een mindmap te maken.
  • Leren door te ordenen.
  • Overzicht creëren door een overzichtelijke weekplanning te maken.
  • Leren vanuit het geheel: start eerst met alles (filmpjes op schooltv en youtube) en ga dan naar het kleine stukje wat je gaat behandelen.
  • Leren vanuit positieve ervaringen.
  • Woordjes leren met bewegingen.

Zoals je ziet komt bewegen en doen veel voor in deze beknopte (want er zijn nog veel meer aanpakken) lijst. Door het leren door middel van beweging wordt er als het ware een brug gelegd tussen de linker- en de rechterhersenhelft waardoor er een soort van ‘denkbeeldige klittenband’ ontstaat. Het geleerde blijft plakken. En dat was toch het doel!

Resultaat: je komt tot je recht en je haalt eruit wat erin zit. Weg met onderpresteren, negatief zelfbeeld en vooral weg met overprikkeling.

Trouwens: het beelddenken is echt iets prachtigs. Benut deze creatieve, technische, misschien wel sterk organisatorische kanten! Dit is iets prachtigs. Blijf dit zien.

Kortom, de v van tov was in mijn geval geen spelfout. Het was de bedoeling. Een kind is ook nooit een fout of een probleem. Jij bent uniek, prachtig en belangrijk. Ondanks de belemmeringen die je misschien wel ondervindt in je leven. Jij bent tov!

Ook enthousiast geworden?

Mocht je je aangesproken voelen en meer informatie willen neem dan gerust contact op.

Waarom mijn hulp?

  • Ik heb ervaring in het basis- en speciaal onderwijs
  • HBO master Remedial Teaching
  • Cursus Ik leer anders
  • Basisworkshop Davis Counseling
  • Nu bezig met beeld- en breincoachcursus
  • Ik zie de mooie kanten van deze prachtige mensen!

Jongen uit groep 7: Door het kleien leer je de woorden heel goed onthouden! Ik heb er nu een beeld bij in mijn hoofd.

Zijn ouders: Wij zijn erg enthousiast over de behandeling die onze zoon heeft gehad bij Jij bent tov kindercoaching. De dyslexiebehandeling die hij heeft gehad vond hij daarnaast ook erg leuk! Hij heeft geleerd om zich beter te concentreren en rustig te lezen.