We zijn er weer helemaal bij bepaald dat we afhankelijk zijn. Het coronavirus zet alles op zijn kop. Er zijn weinig gezinnen waar de rust en structuur nog net zoals anders is. Tijd voor rust voor kinderen is er waarschijnlijk in overvloed. Maar de dagelijkse structuur die ze normaal hebben is weg.

Geen reden tot onbeperkt schermpjestijd! Zoek in deze weken de structuur als dit mogelijk is. Maar blijf bovenal de veilige ouder voor het kind

Mocht je willen sparren of hulp nodig hebben met vragen die betrekking hebben over de opvoeding, ouderschap, thuisonderwijs, je eigen draagkracht als ouders dan mag je mij vrijblijvend mailen. Info@jijbenttov.nl.


Herken je error!

Lockdown 1, lockdown 2, ijsvrij, code rood, vul maar in. De emmer wordt voller. Hoe mooi de foto’s ook zijn die we posten, de koek is soms ook wel even op. En dat mag!!! Wat heb jij nodig als het even helemaal klaar is? Wat heb jij nodig om weer tot rust te komen? Herken je error die misschien wel zichtbaar wordt in geschreeuw naar je kinderen of een aanval van niks meer kunnen. Benoem aan je omgeving (kids, partner, collega’s, enz.) hoe het voor jou is, hoe het voor jou voelt. Hou het bij jezelf. Kort gezegd; je kinderen zijn niet de oorzaak, dus leg het niet op hun bordje door te schreeuwen of slaan. Kijk vooruit. Onze situatie kan vast erger, maar het kan vast ook wel weer beter. Zet ‘m op toppers!

Blijf positief

Kijk naar wat goed gaat! Ook al is het maar minder dan de helft. Richt je hier op en doe meer van wat goed gaat.

De ideale werkplek

De ideale werkplek is op je werk, de ideale werkplek van je kind is waarschijnlijk op school. NO GO. Wat nu? Stap nummer 1: als je snel afgeleid bent is het verstandig om een rustige plek te zoeken waarbij je niet alle vogeltjes kan zien vliegen. Het mooiste is als degene die dit aangaat zelf de plek kiest. Wederom wonderwoord: EIGENAARSCHAP. Je hoeft dus niet allemaal braaf aan 1 tafel te zitten. Als dit wel werkt, prima! Een ideale werkplek is een plek waar de ouder of het kind gefocust zijn of haar werk kan doen. Succeservaringen zijn mogelijk.Concreet: peuters/kleuters moeten kunnen bewegen en hebben behoefte om zoveel mogelijk te doen en te ontdekken. Als het mogelijk is maak dan 1 ruimte met keukenspullen, blokken, boeken, puzzels, spelletjes en een tafel(tje) met stoelen. Deze ruimte moet niet pal naast kinderen of een ouder zijn die stilte nodig hebben. Schoolkinderen hoeven niet persé met een broer of zus aan tafel te zitten. Overleg dit eerst. Ze kunnen steun aan elkaar hebben, maar het kan ook juist irritatie opwekken. Dit is juist niet wat je wil in deze tijd. Geef ze een bak/doos met hierin alles wat ze nodig hebben zodat ze zo min mogelijk op zoek moeten en onrust veroorzaken. Tieners/pubers hebben hun ruimte en rust nodig, maar soms ook een schouderklopje. Je hebt nu hierin als ouders een coachende rol. Daag jezelf uit om betrokken te zijn op een positieve manier, ook al gaat misschien een klein percentage goed. Kijk hierna! Je eigen werkplek. Is het persé nodig dat jij werkt op hetzelfde moment als je kinderen les hebben? Ze hebben je waarschijnlijk keihard nodig. Ik kan niet in je agenda kijken, maar ik daag je uit flexibel te zijn. Heb je kinderen in ieder geval eerst op weg. Neem tussendoor tijd voor rondes om langs je kinderen te lopen en ga dan bij ze ZITTEN. Rust en geef aandacht. Voorkom dat ze zelf op allerlei negatieve manieren jouw aandacht vragen. Zet hem op en weet je.. hoe bizar en ook naar deze tijd ook is: je krijgt de kans om zo dicht mogelijk bij je kinderen te zijn en om deel te maken van hun (school)ontwikkeling. Geniet er ook alsjeblieft een beetje van. Zolang jullie gezond blijven kunnen er ook waardevolle kanten aan zitten.

Kom maar op met die emoties..

Emoties mogen en MOETEN! Het is juist ongezond als je emoties keer op keer blokkeert en niet laat zien. Dit geldt zowel voor volwassenen, maar zeker ook voor kinderen. Maar dan… je zit thuis. Misschien werk je wel thuis, misschien moet je werken én je kind(eren) helpen. HOE DAN?!Al gemerkt dat je kind juist als er stress is alle ‘negatieve’ emoties bij langs gaat? Hoe reageer je? Tip: erken de emotie van het kind. Ik zie dat je boos/bang/verdrietig/angstig bent. Veer mee: ik snap je heel goed. Als je tijd hebt of maakt kun je het kind erover later praten. Buig om: leg uit dat jij het ook lastig vindt en zoek SAMEN naar de beste oplossing voor allemaal. Wees flexibel als dit mogelijk is. Jonge kinderen, maar ook oudere kinderen verdienen hoe dan ook aandacht. Don’t: ALS EEN SNELKOOKPAN ONTPLOFFEN. Voel je dit opkomen? Trek je terug, neem even gas terug. Bedenk je goed. Je kind is ook ineens geworpen in een situatie waar het niet voor heeft gekozen. Er werd gezegd door Mark Rutte dat deze situatie op de oorlog na hele heftige gevolgen heeft voor de samenleving. En daarbij horen emoties.

Vergeet niet je batterij op te laden!

Van vader of moeder tot meester of juf én daarbij vader en moeder met eigen werk en activiteiten kan je batterij nog wat meer leegtrekken. Dus vergeet niet jezelf tussendoor of ’s avonds op te laden. En je belangrijkste taak is vader of moeder! De kinderen hebben op de eerste plaats aandacht en geruststelling nodig. Zet ‘m op!

Blijf positief

Blijf positief. Dit kan onder alle omstandigheden. Probeer dankbaar te zijn voor de kleinste dingen. Leer (weer) anders kijken. Ga, zolang het kan, naar buiten en kijk naar wat wel mooi en goed is. Kijk naar de mensen om je heen en kijk naar hun positieve kanten. Kijk naar jezelf en zie wat je allemaal wel goed probeert te doen en doet. Blijf kalm. Dit straal je als ouders ook uit naar je kinderen. Mocht je telefonisch hulp of een luisterend oor nodig hebben met vragen die betrekking hebben over de opvoeding, ouderschap, thuisonderwijs, je eigen draagkracht als ouders dan ben ik op maandag- en woensdagavond bereikbaar tussen 20:00 en 22:00. Ten alle tijden mag je me mailen of contact opnemen via facebook. Voor dit alles breng ik geen kosten in rekening. Zet hem op. Je kunt het!!

Op het punt van ontploffing..

Hoe gaat het? De wereld ligt er stil(ler) bij, maar het leven in huis lijkt wel veel drukker dan anders. Misschien werk je nog, misschien ben je ineens met de kinderen thuis. En die krijgen toch bergen werk van de juffen en meesters. Je hebt er waarschijnlijk een extra taak bij of misschien wel meer. Heb je het punt al gehad dat je wilde gillen? Ontploffen? Wegrennen? Blijf relaxed. Laat jonge kinderen ook maar eens lekker verstoppertje spelen. Blijf wel structuur bieden én nogmaals rust, liefde en aandacht. En komen de momenten van bijna ontploffing vaker? Praat er dan over met iemand die je kent. Je zal zien dat je niet de enige bent.

Structuur en eigenaarschap

Lukt het een beetje? Willen de kinderen accepteren dat jij helpt of bij oudere kinderen zicht houdt op het schoolwerk? Eerlijk gezegd hoor ik ook verhalen dat kinderen geen schoolwerk willen maken en dat dit strijd oplevert. Als het nu gaat om drie weken thuisschool dan is de achterstand nog wel te overzien, maar helaas lijkt het nog wat langer te gaan duren. Het wonderwoord is vaak eigenaarschap! Met andere woorden laat je kind, kleuter, schoolkind, tiener of puber zelf met een oplossing komen binnen jouw grenzen en wat nu eenmaal moet. Mijn tips: – Ga in overleg met je kind. Geef aan dat het schoolwerk gemaakt moet worden en laat het kind vertellen hoe dit aangepakt kan worden. Ideeën die zelf bedacht worden zijn vaak haalbare ideeën. – Maak samen een planning die uit te voeren is. Wanneer jij nog volop werkt is het niet realistisch om elke dag een complete schooldag na te bootsen. Werk deze planning uit door het maken van een rooster of bij kleine kinderen een dagritmelijn met platen. – Beloon en complimenteer! Het is niet niks, zeker voor kinderen, deze veranderingen. – Maak een leesmeter. Kan ook simpel: doe per 10 min of 15 minuten een knikker in een pot. Pot vol = beloning. Of maak stroken en plak deze bijvoorbeeld op een laddertje of een kast. Bovenkant bereikt = beloning. – Maak bij basisschoolkinderen een keuzebord. Dit is al een opdracht op zich. Wanneer taal/rekenen/spelling/lezen af is kunnen ze kiezen uit creatieve activiteiten, technische activiteiten, spelletjes, puzzels, ga zo maar door. Dit kan al simpel. Vouw een a4 in 8 vakjes en vul in elk vakje een activiteit in. Hang hem op de koelkast, memobord of cv. Geef iedereen een magneet en laat ze zelf kiezen. Vergeet niet dan zelf even bij te komen als ze zelf aan de slag zijn. Hulp nodig? Op maandag- en woensdagavond ben ik tussen 20:00 uur en 22:00 uur telefonisch bereikbaar. Ik breng hiervoor geen kosten in rekening. Vergeet niet te genieten!