Aanpak

Wanneer jullie het gevoel hebben dat ik iets voor jullie kan betekenen bel, mail of neem contact op via het contactformulier. Het moet van beide kanten goed voelen en het eerste telefoongesprek is dan ook vrijblijvend.

Groeien kan pas vanuit vertrouwen, verbinding en veiligheid.

Intakegesprek

Voelt het goed dan maken we een afspraak voor een intakegesprek. Ik mail een intakeformulier die vooraf wordt ingevuld en teruggestuurd.

De nadruk van de aanpak ligt op het zoeken naar oplossingen en krachten en niet zozeer op de problemen

Dit zal de boventoon voeren tijdens het intakegesprek.

De coaching

Kinderen krijgen vooraf aan de eerste coaching een tekenopdracht met de post thuisgestuurd en jongeren die liever niet tekenen krijgen een beknopte intakeformulier. Bij de eerste coaching gaan we hier mee aan de slag.

Het moet iedereen fijn zijn om hier te komen of dat ik bij jullie kom. Ik ga op zoek naar de juiste manier van communiceren die bij je past. Denk aan buiten bezig zijn, knutselen, schrijven, in de moestuin, met Playmobil werken, spelletjes of gewoon praten. Ik kan zeggen dat ik zelfs al heb gevist in de kou of gewandeld heb in de moddervelden. Als het prettig is voor jou kan ik je helpen.

Communicatie

Als het kind/de jongere het goed vindt schrijf ik vrij vlot na de coachsessie een evaluatie die ik naar beide ouders stuur. Door deze vlotte terugkoppeling is het mogelijk om gemakkelijker in gesprek te komen met elkaar of om de handvatten die je hier krijgt thuis toe te passen.

Tussendoor zijn de lijnen kort. Er is altijd ruimte voor vragen of opmerkingen via mail of telefoon.

Duur van de coaching

In overleg met het kind/de jongere en ouders bepalen we hoe vaak we afspreken en hoe lang het traject zal duren. Ik laat het nooit doorlopen als het niet nodig is. Je moet mij zien als een loodsboot die het kind/de jongere en jullie een korte tijd zal ondersteunen, maar uiteindelijk doen jullie het weer zelf. Doel is dat iedereen er krachtiger uit zal komen.

Evaluatiemomenten

Tussentijds is er mogelijkheid voor een evaluatie met ouders en indien gewenst het kind/de jongere. Een kind/jongere wordt in ieder geval altijd betrokken bij de inhoud van het evaluatiegesprek door dit vooraf tijdens de coaching door te nemen.

Afronding

Wanneer we hebben besloten dat we (eerst) klaar zijn met het traject is het fijn om het met beide ouders af te ronden met een evaluatiegesprek.

Na het gesprek volgt er nog een evaluatieformulier.
Er is altijd weer de mogelijkheid om een traject te vervolgen of te komen met een nieuwe hulpvraag.

Ik praat niet over kinderen, ik praat mét kinderen
Author

Kortom:

  • Het kind beleeft de coaching als plezierig.
  • Het kind staat op nummer 1! Ik praat mét het kind.
  • Het kind komt sterker in zijn of haar schoenen te staan.
  • Het kind leert negatieve ervaringen een plekje te geven.
  • Er is een nauwe koppeling aan ouders.
  • Wanneer er behoefte naar is is de coaching altijd mogelijk met ouders erbij.
  • Evaluaties zijn helder en vlot verstuurd naar de ouders.
  • Samenwerking in een groter netwerk is zeker mogelijk

Hoe:

Ik zoek altijd naar passende werkvormen die passen bij degene die bij mij komt. In de praktijk en in de tuin zijn mogelijkheden in overvloed. Ook kan ik gewoon bij jou thuis komen.

  • Aan de slag met spel
  • Aan de slag met tekenen en schilderen
  • Aan de slag met knutselen
  • Aan de slag met klei
  • Aan de slag met taal door bijvoorbeeld het maken van een krant
  • Aan de slag in de moestuin
  • Aan de slag met beweging
  • Aan de slag in de keuken
  • Aan de slag met muziek
  • Of gewoon aan de slag met het maken van de planning in je agenda