Structuur en eigenaarschap

Gepubliceerd door admin op

Lukt het een beetje? Willen de kinderen accepteren dat jij helpt of bij oudere kinderen zicht houdt op het schoolwerk?

Eerlijk gezegd hoor ik ook verhalen dat kinderen geen schoolwerk willen maken en dat dit strijd oplevert. Als het nu gaat om drie weken thuisschool dan is de achterstand nog wel te overzien, maar helaas lijkt het nog wat langer te gaan duren. Het wonderwoord is vaak eigenaarschap! Met andere woorden laat je kind, kleuter, schoolkind, tiener of puber zelf met een oplossing komen binnen jouw grenzen en wat nu eenmaal moet. Mijn tips:

– Ga in overleg met je kind. Geef aan dat het schoolwerk gemaakt moet worden en laat het kind vertellen hoe dit aangepakt kan worden. Ideeën die zelf bedacht worden zijn vaak haalbare ideeën.

– Maak samen een planning die uit te voeren is. Wanneer jij nog volop werkt is het niet realistisch om elke dag een complete schooldag na te bootsen. Werk deze planning uit door het maken van een rooster of bij kleine kinderen een dagritmelijn met platen.

– Beloon en complimenteer! Het is niet niks, zeker voor kinderen, deze veranderingen.

– Maak een leesmeter. Kan ook simpel: doe per 10 min of 15 minuten een knikker in een pot. Pot vol = beloning. Of maak stroken en plak deze bijvoorbeeld op een laddertje of een kast. Bovenkant bereikt = beloning.

– Maak bij basisschoolkinderen een keuzebord. Dit is al een opdracht op zich. Wanneer taal/rekenen/spelling/lezen af is kunnen ze kiezen uit creatieve activiteiten, technische activiteiten, spelletjes, puzzels, ga zo maar door. Dit kan al simpel. Vouw een a4 in 8 vakjes en vul in elk vakje een activiteit in. Hang hem op de koelkast, memobord of cv. Geef iedereen een magneet en laat ze zelf kiezen. Vergeet niet dan zelf even bij te komen als ze zelf aan de slag zijn.

Hulp nodig? Op maandag- en woensdagavond ben ik tussen 20:00 uur en 22:00 uur telefonisch bereikbaar. Ik breng hiervoor geen kosten in rekening.

Vergeet niet te genieten!

Categorieën: